Zdravo,

u ovom tekstu zagrebaćemo malo površinu psihologije MARKETINGA. To bi moglo da se nazove ona polazna tačka za razumevanje ponašanja ljudi, kako individualno tako i u međusobnoj interakciji.
To jest, razumevanje ponašanja jednog društva, ali i šire.

I zato psihologija upliće svoje prstiće, a ovaj put na scenu stupa niko drugi do američki psiholog i mislilac Abraham Maslov.

Maslovljeva hijerarhija potreba je jedna od psiholoških teorija .
Po Maslovu, postoji pet nivoa čovekovih potreba koja motivišu odnosno uzrokuju naša ponašanja.

Abraham Maslov je izveo tu teoriju u jednom američkom časopisu 1943. godine, (predstavljajući je u vidu piramide) nakon sto je proučavao istaknute ljude tog vremena poput Alberta Ajnštajna ili Eleonor Ruzvelt(bivša prva dama SAD-a, supruga Frenklin D. Ruzvelta)

Maslov
Maslovljeva Piramida potreba: Slika, izvor: https://www.greenbiz.com/article/two-things-maslows-hierarchy-needs-can-teach-us-about-whats-happening-right-now

PET NIVOA POTREBA 

Prvi nivo su FIZIOLOŠKE POTREBE – potreba za disanjem, jelom, pićem ili snom.
U trenutku kada te potrebe zadovoljimo i osetimo se odmornima i naši želuci su puni, tada smo motivisani za nešto drugo.

Sada želimo SIGURNOST – što je druga faza ove piramide potreba. Nastojimo zaraditi novac, stvoriti zalihe, i potražiti sklonište koje bi nas zaštitilo od opasnosti. Jednom kada smo zadovoljni i imamo vremena misliti o tome šta je to što sledeće želimo…

Na trećem nivou potreba tragamo za LJUBAVLJU i PRIPADANJEM. Želimo biti bliski sa porodicom i sa prijateljima, pripadati društvu ili biti deo neke društveno korisne organizacije ili tima. Kada dostignemo neki društveni status, već želimo na neki način da se razlikujemo od drugih. Tu sad sledi četvrti nivo gde tragamo za UGLEDOM, samopouzdanjem i poštovanjem od naših prijatelja, poznanika, kolega i sl. Drugim rečima želimo biti neko. Ako na primer imamo dovoljno novca kupujemo neki fensi sat, ili želimo dobar automobil, putujemo na razne egzotične destinacije. Motivacija za nastupanjem i takmičenjem sada je na vrhuncu. Studenti, sportisti, inovatori, biznismeni svi se ovde ističu i medjusobno se nadmeću u ovoj četvrtoj fazi ljudskih potreba. Setimo se, Nil Armstrong je čak odleteo na mesec.

Samo onda ako su kod čoveka ove prethodne četiri faze zadovoljene, samo tada možemo preći u petu fazu koja se zove SAMOAKTUALIZACIJA. Ovde se možemo malo opustiti, biti KREATIVNI, prihvatiti činjenice o tome ko smo i šta smo. Nema više tog pritiska od strane ličnih očekivanja i od strane društva.Ovo je onaj deo koji bi mogli nazvati „Život punim plućima“. Život sa smislom.

PRIMENA TEORIJE U PRAKSI

E sad kako nam ova “Teorija potreba” može pomoći? Pa pre svega dobro je osvestiti kod sebe gde, na kom nivou se trenutno nalazite i kako možete kao lični cilj sebi zadati da dođete do poslednje pete faze gde će te zadovoljno se malo opustiti i uživati. Koje vreme vam je potrebno da ovo postignete?

Drugi način na koji vam ovo može pomoći je da ako ste recimo preduzetnik ili vlasnik nekog biznisa i vodite tim ljudi, nije loše zapamtiti ovih 5 nivoa potreba koje ljude vode do faze samoaktuelizacije.

Zapravo ako poznajete ovu teoriju vi svojim radnicima u tome možete pomoći bez da im to i kažete.

Vodite ih kroz ove procese.
Obezbedite vašim radnicima da imaju dovoljno hrane i pića. Neka se u vašem okruženju i na radnom mestu osećaju sigurnim. Neka imaju sve potrebne resurse za obavljanje radnih obaveza i zadataka. Budite u blizini vaših radnika! Zapamtite, ljudi su najbitniji element vašeg biznisa. Pričajte sa njima. Saslušajte ih. Saslušajte njihove probleme, predloge, zahteve, budite bliži njima. Pokažite da ih vrednujete i da zaslužuju vaše poverenje. Verujte ovo je veoma važno za svaki uspeh, mali ili veliki. Vaši radnici su važni. Ne dozvolite da budu nezadovoljni. To je zapravo deo kada govorimo o ugledu, identitetu. Obezbedite vašim radnicima osećaj da su vrednovani i da za svoj rad mogu lepo i da zarađuju i da mogu da posle posla uživaju neko vreme i sa svojom porodicom i prijateljima. Da mogu povremeno da putuju.

I na kraju sproveditie ih i do osećaja SAMOKTUELIZACIJE gde će se uz vaše savete, poverenje, lojalnost osetiti da su svoj radni vek proveli ispunjeno i zadovoljno i da mogu ostatak života da provedu u miru i po meri, tj. onako kako su je za sebe zamislili još dok su o tome u mladosti sanjarili ili pravili planove za budućnost.

Da zaključimo, Maslov se bavio pitanjima poput smisla života. Zašto je neko uspešan? Kako preći u sledeći nivo života? Uvideo je da postoje dva polariteta onaj SPIRITUALNI i sa druge strane MATERIJALNI. Da bi se čovek osetio celim i potpunim potrebna je kombinacija oba.

Nadam se da Vam je ovaj tekst bio vredan i da možete malo razmisliti o vašim ličnim potreba i osvestiti kod sebe gde ste trenutno i šta je potrebno da uradite da vam u nekom trenutku ovaj psiholog Maslov iskoči poput holograma pred vašim očima i kaže: “Bravo! Prešao si igricu. Živeo si  život vredan življenja.”

Hvala na čitanju,
Čitamo se u sledećem tekstu, takođe na temu MARKETINGA.

M.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *